Lees hier alle informatie over corona/covid-19 en de gevolgen voor Sutfene. lees meer

Op deze pagina beantwoorden wij de meest gestelde vragen. Wijzigingen of aanvullingen worden continu verwerkt.  Mocht uw vraag er niet bij staan, laat ons dat dan per mail weten: info@sutfene.nl. Uw mail wordt op kantoordagen tussen 8.00 en 16.30 uur behandeld of doorgestuurd naar de juiste afdeling.

Bij Nieuws & Actualiteiten kunt u alle algemene berichten en nieuwsbrieven van Sutfene lezen.

Lees hier het laatste nieuws van 28 juni 2020 over de versoepeling/verruiming van de bezoekregeling m.i.v. woensdag 1 juli 2020.

Meest gestelde vragen en antwoorden per 1 juli 2020

Mogen we tijdens het bezoek weer eten en drinken?

Tijdens het bezoek mag er weer wat gegeten en/of gedronken worden. Vooral met de hitte is goed drinken belangrijk. Bij bezoek aan Sutfene dient de bezoeker dit wel zelf mee te nemen. Het is niet mogelijk dit te pakken in de woonkamer/keuken. De woonkamer en het balkon zijn niet toegankelijk, om zo contact met andere bewoners/cliënten en zorgpersoneel te voorkomen.

Welke geluksmomenten hebben de bewoners/cliënten in coronatijd (gehad)?

Samen zetten we de schouders eronder in de strijd tegen corona. Om het virus tegen te gaan, maar ook door manieren te vinden om met deze situatie om te gaan. Zoals vaker gebeurt leveren nare ingrijpende en verdrietige omstandigheden ook mooie zaken op, zoals saamhorigheid, behulpzaamheid en creativiteit. Er ontstaan in deze tijd van crisis creatieve ideeën om met deze situatie om te gaan.

Deze ideeën, momenten en ervaringen van bewoners/cliënten, van collega’s, van naasten, maar ook gewoon mensen buiten onze organisatie, proberen wij zoveel mogelijk per locatie te verzamelen. We hebben ze voor u, mantelzorgers en familieleden, in een nieuwsbrief per locatie gezet. We realiseren ons dat dit echt niet alles is, er gebeurt zoveel op alle locaties. Wij wensen u veel lees- en kijkplezier.

Door de versoepeling van de maatregelen zijn bezoekers weer welkom in onze verpleeghuizen. U wordt dan weer direct door uw naaste en/of via CarenZorgt op de hoogte gesteld. Vandaar dat we verwachten dat in de zomerperiode geen nieuwsbrieven met 'Geluksmomenten in coronatijd' worden gepubliceerd. Zodra er weer aanleiding toe is, plaatsen wij deze weer op onze website bij Nieuws.

Wij wensen u veel lees- en kijkplezier.

Geluksmomenten nieuwsbrief 4 – 4 juni

Geluksmomenten nieuwsbrief 3 – 14 mei 

Geluksmomenten nieuwsbrief 2 – 24 april

Geluksmomenten nieuwsbrief 1 – 11 april

*) De frequentie van Nieuwsbrieven De Borkel ligt wat hoger waardoor de nummers afwijken.

 

Geluksmomenten 2 - 24 april

Geluksmomenten 1 - 11 april

Mag ik mijn naaste mee nemen naar huis voor een bezoekje?

De cliënt/bewoner mag tijdens het bezoek mee naar het huis van de bezoeker, mits de 1,5 meter, de handhygiëne en niet meer dan twee bezoekers (naast de cliënt/bewoner) worden nageleefd.

Dragen de zorgmedewerkers beschermende kleding?

Onze zorgmedewerkers dragen niet standaard persoonlijk beschermende kleding. Beschermende kleding wordt alleen gedragen in situaties waar besmette bewoners/cliënten (of verdenking van covid-19) geïsoleerd worden verpleegd. Dan dragen de zorgmedewerkers die direct contact hebben met de bewoner/cliënt altijd een schort, handschoenen, mondmasker, bril en haarnetje.

Onze zorgmedewerkers volgen altijd de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM.

- Regelmatig handen wassen;
- Hoesten en niezen in de elleboog;
- Papieren zakdoekjes gebruiken;
- Geen handen schudden.

Wat zijn 'babbelramen'?

Op iedere locatie van Sutfene zijn babbelramen. Deze blijven, op afspraak, open voor bezoekers, die niet 'live' op bezoek willen komen.

Hoe kunnen wij op de hoogte blijven over hoe het dagelijks met onze naaste gaat?

Gelukkig mogen onze bewoners/cliënten sinds 27 mei weer bezoek ontvangen. De mantelzorgers (vaste bezoekers) kunnen nu 'live' ervaren hoe het met hun naaste gaat. Toen de zorghuizen nog volledig gesloten waren voor bezoek door de ingrijpende maatregel 'geen bezoek aan verpleeghuizen' was dat anders. De zorgteams kregen dagelijks veel telefoontjes met de vraag hoe het gaat met de bewoner/cliënt. Heel begrijpelijk, maar de medewerkers kwamen daardoor niet toe in waar zij goed in zijn: uw naaste zo goed mogelijk verzorgen.

Voor de persoonlijke updates raden wij u aan om regelmatig in te loggen in CarenZorgt, het zorgportaal op onze website. Mocht u geen inlogcodes meer hebben, stuur dan een mail naar het Advies & Ontmoetingsplein: info@sutfene.nl U wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld of gemaild om het samen te regelen.

Voor algemene updates over Sutfene, kunt u het beste af en toe de nieuwsberichten lezen. Zie ook het bericht van 24 april bij Nieuws: Mantelzorgers/contactpersonen: Wij vergeten jullie niet!

 

Sommige zorgmedewerkers lopen wel met een mondkapje. Waarom is dat?

Sommige zorgmedewerkers dragen wel een mondkapje als extra hygiëne- en veiligheidsmaatregel voor bewoners/cliënten en collega's, omdat zij milde verkoudheidsklachten* hebben.

De richtlijn was dat zorgmedewerkers met milde verkoudheidsklachten*, maar zónder koorts, gewoon kunnen werken. Dat is nog steeds zo. Zij dragen nu wel een chirurgisch mondmasker om bewoners/cliënten en elkaar niet aan te steken. Het gaat om alle medewerkers die direct met bewoners/cliënten in contact komen.

Het betreft zorgmedewerkers van afdelingen waar geen besmettingen of verdenkingen van besmettingen zijn. De medewerkers die mondmasker dragen worden ook niet verdacht van corona/covid-19. De medewerkers met een verdenking van corona/covid-19 blijven thuis en worden/zijn getest.

*Milde verkoudheidsklachten: (neus)verkoudheid en/of niezen en/of hoesten en/of keelpijn.

Mag ik een hond meenemen naar Sutfene?

Huisdieren zijn welkom tijdens het bezoek. Houd wel rekening met andere bewoners/cliënten, bezoekers en zorgpersoneel.

 

Mag ik op bezoek bij mijn naaste als ik wat verkouden ben?

Nee, dat mag u niet. Als u één van onderstaande vragen met ‘Ja’ beantwoordt mag u niet op bezoek komen bij Sutfene.

  • Is uw temperatuur hoger dan 38 graden Celsius? Indien u paracetamol gebruikt dient u daar 0,5 graden Celsius bij op te tellen.
  • Heeft u last van kortademigheid in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van spierpijn in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van hoesten?
  • Heeft u last van keelpijn?
  • Heeft u last van neusverkoudheid: snotteren/niezen/loopneus/verstopte neus?
  • Heeft u last van sinds kort ontstane, onverklaarde smaak en/of reukverlies, ook zonder neusverkoudheid?
  • Heeft u last van extreme vermoeidheid?
  • Heeft u last van pijn achter de ogen?
  • Heeft u op dit moment last van (onverklaarde) diarree?
  • Heeft u een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Is er bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona vastgesteld?

Sutfene verwacht van alle bezoekers eigen verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander. Volg de hygiënemaatregelen van het RIVM: 1,5 meter afstand, handen wassen en niezen in de elleboog. Kom niet op bezoek als u zich niet fit voelt of als één van uw huisgenoten zich niet fit voelt. We willen de kans op een eventuele corona-uitbraak zo klein mogelijk houden, want dan is bezoek op de desbetreffende afdeling tijdelijk helemaal niet mogelijk.

Mogen wij onze naaste meenemen naar buiten om te wandelen?

U mag uw naaste meenemen naar buiten voor een wandeling. Geef dit dan wel even door aan het zorgteam. Vermijd tijdens het wandelen wel de drukke plekken.

Kunnen wij weer op bezoek bij onze naaste die bij Sutfene verblijft?
Vanaf 1 juli is 'gewoon' bezoek weer toegestaan.
  • Het bezoek hoeft zich niet van te voren aan te melden bij het zorgteam. De telefoonnummers om een afspraak in te plannen komen per 1 juli te vervallen.
  • Per bezoek zijn er twee bezoekers tegelijk welkom. Dit geldt zowel voor bezoek bij Sutfene als eventueel een bezoek aan het huis van een bezoeker. Wij vragen de eerste contactpersoon dit ook door te geven aan de andere bezoekers.
  • Aan de duur en frequentie van de bezoeken worden geen limieten meer gesteld. Sutfene verwacht van de bezoekers dat zij rekening houden met de eet-, rust- en therapietijden van de bewoner/cliënt en met het zorgpersoneel, de andere bewoners/cliënten en andere bezoekers. Houd altijd de 1,5 meter maatregel in acht, bezoek alleen de cliënt/bewoner en blijf niet langer dan noodzakelijk op de afdeling/locatie.
  • Het bezoek vindt plaats op de slaapkamer/appartement of buiten. De bezoekers mogen niet met de cliënt/bewoner in de woonkamer of op het balkon gaan zitten.
Naast elkaar weer 'live' zien, blijven ook de andere manieren om contact te hebben met bewoners/cliënten bestaan: beeldbellen en babbelramen. De babbelramen zijn alleen op afspraak open.
Als er een corona (covid-19) besmetting op een afdeling is, worden wij dan geïnformeerd?

Op het moment dat er een besmetting met corona/covid-19 op een afdeling is, informeren wij direct de betrokken bewoners/cliënten en hun eerste contactpersonen persoonlijk. Wij geven door welke acties/maatregelen conform protocol ondernomen moeten worden. Specifieke, persoonsgerelateerde informatie over besmettingen met corona/covid-19 delen wij niet openlijk. Niet op onze website en ook niet telefonisch aan familie van andere bewoners/cliënten. Wij houden ons aan de AVG en privacywetgeving.

In het interview met bestuurder Ben van Gent op 17 april 202o wordt ingegaan op de besmettingen bij Sutfene.

Een bewoner/cliënt heeft een consult in het ziekenhuis. Wie mag er begeleiden?

Vanaf 1 juli 2020 mag iedere naaste van de bewoner/cliënt mee naar het ziekenhuis als begeleiding. Wel de handen met alcohol desinfecteren bij ophalen/brengen op de kamer. Informeer bij het ziekenhuis wat daar de regels zijn. Sommige ziekenhuizen staan geen of één begeleider toe bij een ziekenhuisbezoek/consult.

Bij wie mag/kan ik mijn 'corona' verhaal kwijt?

Hoewel de roerigste 'coronatijd' gelukkig achter ons ligt en dagelijks bezoek aan uw naaste mogelijk is, begint nu bij een aantal mensen de echte verwerking van 'corona'. Wellicht heeft u ook behoefte aan een gesprek en een luisterend oor.

Wij geven u graag een paar mogelijkheden:

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.

De hulp- en meldlijn van MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheidszorg en Patiënten Federatie Nederland staat klaar voor alle vragen omtrent het corona-virus voor cliënten, familieleden, mantelzorgers en naasten. Het nummer is van maandag tot en met donderdag te bereiken tussen 09.00 – 13.00 uur via 0900 – 23 56 780.

Ook de geestelijk verzorgers en psychologen van Sutfene bieden u de mogelijkheid tot gesprek met hen. Heeft u daar behoefte aan? U kunt van maandag t/m vrijdag van 9.00 en 17.00 uur bellen met de receptie: 0575 59 44 44. U geeft uw naam en telefoonnummer door en met wie (geestelijk verzorger of psycholoog) u even in gesprek wilt gaan. De medewerker van de receptie geeft de terugbelafspraak door aande juiste persoon. Ook kunt uw verzoek per mail versturen naar info@sutfene.nl

Werkt Sutfene met uitzendkrachten?

Sutfene werkt met uitzendkrachten. Met hen en de uitzendbureaus zijn afspraken gemaakt. De uitzendkracht moet voor één zorginstelling kiezen. De uitzendkrachten die voor Sutfene kiezen, worden aan één afdeling verbonden.

Kunnen bewoners/cliënten weer naar de tandarts, mondhygiënist of (paro)preventie-assistent?

De acute mondzorg, klachten en spoed, is per 18 mei opgestart. De niet-acute zorg, zoals reguliere afspraken, zijn per 2 juni weer opgestart.

Staat uw vraag er niet bij? Stel hieronder uw vraag!