Lees hier alle informatie over corona/covid-19 en de gevolgen voor Sutfene. lees meer

Wij proberen op deze pagina zo veel en zo snel mogelijk de meest gestelde vragen te beantwoorden. Mocht uw vraag er niet bij staan, laat ons dat dan per mail weten: info@sutfene.nl. Uw mail wordt op kantoordagen tussen 8.00 en 16.30 uur behandeld of doorgestuurd naar de juiste afdeling.

De gemeente Zutphen bevindt zich momenteel (week 45-2020) in risiconiveau 4 'Zeer ernstig'. Voor onze locaties De Lunette en De Beekdelle betekent dit een extra aanscherping van de bezoekregeling. Lees hier het nieuws bericht van 6 november 2020.

Voor onze locaties in de gemeente Lochem blijven de maatregelen behorende bij code 'Zorgelijk' van kracht. Lees hier het nieuwsbericht van 9 oktober 2020 over code 'Zorgelijk'.

Meest gestelde vragen en antwoorden per 5 oktober 2020

Mogen wij onze naaste meenemen naar buiten om te wandelen?

U mag uw naaste meenemen naar buiten voor een wandeling. Geef dit dan wel even door aan het zorgteam. U dient wel een mondneusmasker (mondkapje) te dragen. Vermijd tijdens het wandelen wel de drukke plekken.

Mag ik op bezoek bij mijn naaste als ik wat verkouden ben?

Nee, dat mag u niet. Als u één van onderstaande vragen met ‘Ja’ beantwoordt mag u niet op bezoek komen bij één van onze locaties.

  • Is uw temperatuur hoger dan 38 graden Celsius? Indien u paracetamol gebruikt dient u daar 0,5 graden Celsius bij op te tellen.
  • Heeft u last van kortademigheid in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van spierpijn in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van hoesten?
  • Heeft u last van keelpijn?
  • Heeft u last van neusverkoudheid: snotteren/niezen/loopneus/verstopte neus?
  • Heeft u last van sinds kort ontstane, onverklaarde smaak en/of reukverlies, ook zonder neusverkoudheid?
  • Heeft u last van extreme vermoeidheid?
  • Heeft u last van pijn achter de ogen?
  • Heeft u op dit moment last van (onverklaarde) diarree?
  • Heeft u een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Is er bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona vastgesteld?

Wij verwachten van alle bezoekers eigen verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander. Op alle locaties is een mondneusmasker verplicht. Volg de hygiënemaatregelen van het RIVM: 1,5 meter afstand, handen wassen en niezen in de elleboog en laat u testen. Daarnaast is een

Kom niet op bezoek als u zich niet fit voelt of als één van uw huisgenoten zich niet fit voelt. We willen de kans op een eventuele corona-uitbraak zo klein mogelijk houden, want dan is bezoek op de desbetreffende afdeling tijdelijk helemaal niet mogelijk.

Hoe kunnen wij op de hoogte blijven over hoe het dagelijks met onze naaste gaat?

Gelukkig mogen onze bewoners/cliënten nog steeds bezoek ontvangen. De mantelzorgers (vaste bezoekers) kunnen nu 'live' ervaren hoe het met hun naaste gaat. Toen de zorghuizen nog volledig gesloten waren voor bezoek door de ingrijpende maatregel 'geen bezoek aan verpleeghuizen' was dat anders. De zorgteams kregen dagelijks veel telefoontjes met de vraag hoe het gaat met de bewoner/cliënt. Heel begrijpelijk, maar de medewerkers kwamen daardoor niet toe in waar zij goed in zijn: uw naaste zo goed mogelijk verzorgen.

Voor de persoonlijke updates raden wij u aan om regelmatig in te loggen in CarenZorgt, het zorgportaal op onze website. Mocht u geen inlogcodes meer hebben, stuur dan een mail naar het Advies & Ontmoetingsplein: info@sutfene.nl U wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld of gemaild om het samen te regelen.

Dragen de zorgmedewerkers een mondkapje?

Sinds 5 oktober 2020 dragen onze medewerkers standaard een mondneusmasker (mondkapje).

Onze medewerkers volgen de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM.

- Regelmatig handen wassen;
- Hoesten en niezen in de elleboog;
- Papieren zakdoekjes gebruiken;
- Geen handen schudden.

Mag ik een hond meenemen naar Sutfene?

Huisdieren zijn welkom tijdens het bezoek. Houd wel rekening met andere bewoners/cliënten, bezoekers en zorgpersoneel.

 

Dragen de zorgmedewerkers beschermende kleding?

Sinds 5 oktober 2020 dragen onze medewerkers in hun contact met de bewoners/cliënten standaard een mondneusmasker.

Beschermende kleding wordt alleen gedragen in situaties waar besmette bewoners/cliënten (of verdenking van covid-19) geïsoleerd worden verpleegd. Dan dragen de zorgmedewerkers die direct contact hebben met de bewoner/cliënt altijd een schort, handschoenen, mondmasker, bril en haarnetje.

Onze zorgmedewerkers volgen altijd de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM.

- Regelmatig handen wassen;
- Hoesten en niezen in de elleboog;
- Papieren zakdoekjes gebruiken;
- Geen handen schudden.

Mogen we tijdens het bezoek weer eten en drinken?

Tijdens het bezoek mag niet wat gegeten en/of gedronken worden.

Kunnen wij op bezoek bij onze naaste die bij Sensire verblijft?
Bezoek is toegestaan.
  • Het bezoek hoeft zich niet van te voren aan te melden bij het zorgteam.
  • Per bezoek zijn er twee bezoekers tegelijk welkom. Dit geldt zowel voor bezoek op één van de locaties als eventueel een bezoek aan het huis van een bezoeker. Wij vragen de eerste contactpersoon dit ook door te geven aan de andere bezoekers.
  • Tijdens het gehele bezoek aan één van onze locaties en aan bewoner/cliënt moet een mondneusmasker gedragen worden door het bezoek.
  • Aan de duur en frequentie van de bezoeken worden geen limieten meer gesteld.
  • Wij verwachten van de bezoekers dat zij rekening houden met de eet-, rust- en therapietijden van de bewoner/cliënt en met het zorgpersoneel, de andere bewoners/cliënten en andere bezoekers. Houd altijd de 1,5 meter maatregel in acht, bezoek alleen de cliënt/bewoner en blijf niet langer dan noodzakelijk op de afdeling/locatie.
  • Het bezoek vindt plaats op de slaapkamer/appartement of buiten. De bezoekers mogen niet met de cliënt/bewoner in de woonkamer of op het balkon gaan zitten.
Als er een corona (covid-19) besmetting op een afdeling is, worden wij dan geïnformeerd?

Op het moment dat er een besmetting met corona/covid-19 op een afdeling is, informeren wij direct de betrokken bewoners/cliënten en hun eerste contactpersonen persoonlijk. Wij geven door welke acties/maatregelen conform protocol ondernomen moeten worden. Specifieke, persoonsgerelateerde informatie over besmettingen met corona/covid-19 delen wij niet openlijk. Niet op onze website en ook niet telefonisch aan familie van andere bewoners/cliënten. Wij houden ons aan de AVG en privacywetgeving.

Een bewoner/cliënt heeft een consult in het ziekenhuis. Wie mag er begeleiden?

Vanaf 1 juli 2020 mag iedere naaste van de bewoner/cliënt mee naar het ziekenhuis als begeleiding. Wel met een mondneusmasker en houden aan alle basishygiëneregels van het RIVM. Wel de handen met alcohol desinfecteren bij ophalen/brengen op de kamer en een mondneusmasker. Informeer bij het ziekenhuis wat daar de regels zijn. Sommige ziekenhuizen staan geen of één begeleider toe bij een ziekenhuisbezoek/consult.

Blijven de paramedische specialisten aan het werk?

Ja, de behandelaren betekenen veel voor de bewoners/cliënten. Zij dragen standaard een neusmondmasker tijdens de behandelingen.

Bij wie mag/kan ik mijn 'corona' verhaal kwijt?

Wij begrijpen dat u soms behoefte heeft aan een gesprek en een luisterend oor. Wij geven u graag een paar mogelijkheden:

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.

De hulp- en meldlijn van MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheidszorg en Patiënten Federatie Nederland staat klaar voor alle vragen omtrent het corona-virus voor cliënten, familieleden, mantelzorgers en naasten. Het nummer is van maandag tot en met donderdag te bereiken tussen 09.00 – 13.00 uur via 0900 – 23 56 780.

Ook de geestelijk verzorgers en psychologen van Sutfene bieden u de mogelijkheid tot gesprek met hen. Heeft u daar behoefte aan? U kunt van maandag t/m vrijdag van 9.00 en 17.00 uur bellen met de receptie: 0575 59 44 44. U geeft uw naam en telefoonnummer door en met wie (geestelijk verzorger of psycholoog) u even in gesprek wilt gaan. De medewerker van de receptie geeft de terugbelafspraak door aande juiste persoon. Ook kunt uw verzoek per mail versturen naar info@sutfene.nl

Welke afspraken hebben jullie gemaakt met jullie medewerkers over werken op locatie?

Werk thuis, tenzij.... De ondersteunende diensten werken zoveel mogelijk thuis. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/informatie-voor-professionals/buiten-ziekenhuis

Hoe beschermen jullie medewerkers de bewoners/cliënten?

Onze zorgmedewerkers dragen standaard een mondneusmasker en volgen de algemene hygiënemaatregelen van het RIVM (www.rivm.nl):

- Regelmatig handen wassen;
- Hoesten en niezen in de elleboog;
- Papieren zakdoekjes gebruiken;
- Geen handen schudden.

Alle medewerkers is op het hart gedrukt om buiten het werk de sociale contacten te minimaliseren om in de privésituatie besmetting te voorkomen. We volgen nog steeds het ‘Social distancing’ advies van het RIVM.

Kunnen bewoners/cliënten naar de tandarts, mondhygiënist of (paro)preventie-assistent?

De acute mondzorg, klachten en spoed, is per 18 mei opgestart. De niet-acute zorg, zoals reguliere afspraken, zijn per 2 juni weer opgestart.

Mogen de bewoners naar de pedicure?

De bewoners/cliënten kunnen terecht bij de pedicure. Uiteraard worden maatregelen genomen om de veiligheid voor bewoners/cliënten en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen. De pedicures maken gebruik van een mondkapje. Daarnaast worden de inmiddels gebruikelijke maatregelen in acht genomen zoals hoesten en niesen in de binnenkant van de elleboog, regelmatig handen wassen, geen handen schudden et cetera. Bewoners/cliënten met verkoudheidsklachten of verhoging kunnen op dat moment geen bezoek brengen aan de pedicure.

Meest gestelde vragen en antwoorden per 6 november 2020

Is het therapeutische zwembad in De Lunette nog open?

Het zwembad is met ingang van 6 november gesloten voor zowel de interne als de externe zwemgroepen. Zie ook het bericht van 6 november 2020.

Mag ik mijn naaste mee nemen naar huis voor een bezoekje?

In code 'Zorgelijk' mag de bewoner/cliënt tijdens het bezoek mee naar het huis van de bezoeker, mits de 1,5 meter, de handhygiëne en niet meer dan twee bezoekers (naast de cliënt/bewoner) worden nageleefd.

Voor de locaties De Lunette en De Beekdelle is per 6 november code 'Ernstig' afgegeven. Wij raden het in deze fase sterk af om uw naaste mee te nemen naar huis.

Wat betekent code 'Ernstig' voor de bezoekregeling?

Sinds vrijdag 6 november zitten onze locaties De Lunette en De Beekdelle in code 'Ernstig'. Bij code ‘Ernstig’ zijn er extra bezoekregels van kracht. Hieronder geven we aan welke maatregelen extra of anders zijn dan bij code ‘Zorgelijk’. De overige maatregelen van code ‘Zorgelijk’ blijven van kracht.

Bezoek op locatie De Lunette en De Beekdelle
Bezoek aan onze bewoners/cliënten is nog steeds toegestaan. Wel zijn er twee vaste bezoekers per twee weken welkom. Per twee weken mag er gewisseld worden.

Buiten wandelen met onze bewoner/cliënt
De bewoner/cliënt mag nog steeds mee naar buiten. De bezoeker draagt ook buiten een mondkapje. De bewoner/cliënt draagt (indien mogelijk) buiten ook een mondkapje waar dat vereist wordt. Sensire zorgt voor de mondkapjes. Houd de RIVM-maatregelen in acht: 1,5 meter afstand en vermijd drukke plekken.

Op bezoek bij familie
Wij raden het sterk af om onze bewoner/cliënt mee te nemen naar het huis van de vaste bezoeker.

Kunnen we nog een kopje koffie drinken in de Brasserie?

Helaas is met ingang van 6 november alleen mogelijk 'koffie to go' te halen en buiten het restaurantgedeelte op te drinken. Zie het bericht van 6 november 2020.

Staat uw vraag er niet bij? Stel hieronder uw vraag!